Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

torsdag 9 januari 2014

Renovering av vedspis



Nu ser vedspisen som vi har i köket ut så här. Modellen är av märket Skoglund & Olson, no 48.

Så såg den inte ut när när vi köpte huset och stod då på övervåningen.


                           


Så här såg den ut. Rostig var den och hela överdelen har någon målat med en hemsk turkos färg (spisringarna har vi plockat bort på bilden).  Spisstången är även den rostig och krokig.

Vi lämnade in spisen för blästring.





Efter blästring började den se lite bättre ut och den hemska färgen var borta.





Spisen blev som ny igen efter att ha smort in den med spissvärta och tätat bottenplattan och sidostyckena med nytt pannkitt. 


Nu behövde spisen ha något att stå på, dags att mura ett fundament.




Först måste spisen mätas in i rätt höjd och ta hål för rökgången in till skorstenen. Spisen fick stå på pallar som hade hjul under så det var lättare att flytta, för en gjutjärnsspis väger sina kilon. Sedan behövde den stå kvar i rätt höjd för att kontrollera så att fundamentet inte blev för högt.





Jag började mura grunden till fundamentet. Sen ville vi ha ett välvt utrymme under spisen för att förvara ved i. Då var det bara att leta reda på hur man murar ett valv.




Så här gjorde jag:

Jag kapade till en masonitbit som var något bredare än vad öppningen till fundamentet var.
Sedan tog jag två mindre spännband som jag spände ihop masoniten med till den passade i öppningen.
Efter det murade jag ihop tegelstenar på ovansidan av masoniten.
Under masoniten lade jag ett gäng lecablock som stöd så allt inte skulle rasa ihop av tyngden från tegelstenarna.
Sedan putsade jag en plan yta där spisen skulle stå.




När jag kontrollerat mått och vinklar fick jag rätta till där jag murat fel med att bygga på med putsbruk på de ställen som inte stämde.




När putsen torkat ordentligt målade jag fundamentet med vit, matt linoljefärg.

Nu kunde spisen monteras.



Jag är glad och stolt att jag lyckades mura spisfundamentet helt själv men med hjälp att lyfta dit spisen så klart.

Vi lär oss otroligt mycket med det här projektet och lär oss hela tiden nya saker under byggets gång.

Vi skaffade också nya kromade detaljer såsom spisbåge och handtag eftersom de förra var böjda och rostiga. Företaget Josef Davidsson Eftr. har nytillverkade reservdelar till gamla spisar.









//Renée



1 kommentar:

  1. Hej, tack för riktigt bra arbetsbeskrivning. Tycker att det blev riktigt snyggt!!!
    Snart skall jag ge mig murarkonsten, spännande!

    Ha det gott!
    Hälsningar, Daniel

    SvaraRadera