Namnet Lilla Tavelsjö kommer från en kompis lille son på tre år som var på besök och hade fått berättat att huset en gång kom från byn Tavelsjö, där också pojken bor. Han behövde låna vårt utedass och tyckte att "det var ett fint rum" och kallade det för just Lilla Tavelsjö. Namnet tyckte jag var passande eftersom det faktiskt är en liten del av Tavelsjö som numera finns ett par mil söder om Umeå.

torsdag 23 april 2015

Lindra din pollenallergi med tallbarr





Våren är en härlig årstid då snön smälter bort, det börjar grönska och vårblommorna blommar i backar och i gräsmattor och framförallt att ljuset dröjer sig längre och längre om dagarna. Man känner att den är välbehövlig efter de mörka månader som passerat. Däremot så är den även ett bekymmer för många av oss som är allergiska mot pollen och bor man som mig, i björkarnas stad, ja då kommer man inte undan. 



Ett husmorsknep som jag läste om i fjol var att lägga en liten tallkvist eller ett gäng (15-20 st) tallbarr i vatten, tex i en tillbringare över natten i kylskåpet. Sedan tar du en klunk nu och då av tallbarrsvattnet och besvären med kliande ögon och ett ständigt nysande försvinner men man får göra denna procedur under hela perioden då man har besvär. Jag använder samma kvist/tallbarr tills att de inte gör någon verkan längre, kan räcka 1-1 1/2 vecka. Om man inte vill gå eller har möjlighet att hämta så ofta kan man frysa in barren och ta fram vid behov eller ha några kvistar i en vas med vatten.
 För mig har det detta fungerat jättebra och är glad att jag inte behöver ta någon medicin då jag kan bli trött av den. Nu har jag har under senare år fått minskade besvär av pollen allmänt men dock ett besvär. Jag vet inte om det hjälper om man har väldiga problem med sin pollenallergi men jag hoppas att det även där fungerar.  

OBS! Tänk på att man enligt allemansrätten inte får bryta kvistar om man inte har egen mark eller markägarens tillstånd. Ta i så fall bara barren då det är de som är verkbara.




Jag hoppas att det kan vara till hjälp och skriv gärna en rad om du tycker det har hjälpt eller ej. För mig har det hjälpt och jag är så glad att jag längre inte behöver ta någon medicin för min pollenallergi.


Kram Renée

1 kommentar:

  1. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    SvaraRadera